• Hulp bij monitoren studenttevredenheid met Qualtrics

Een belangrijke pijler van de onderwijskwaliteit is de studenttevredenheid. Deze wordt binnen de HvA door middel van verschillende instrumenten gemonitord. De instrumenten zijn er op programma-, faculteits- en instellingsniveau. Op programmaniveau kunnen de instrumenten door de faculteit en opleidingen zelfstandig worden vormgegeven. Zo zijn ze zelf eigenaar van de onderwijskwaliteit en -monitoring van hun programma. Voor het monitoren van studenttevredenheid door middel van een vragenlijstis sinds vorig jaar een nieuwe tool in gebruik genomen, namelijk Qualtrics. Deze tool vervangt de oude tool QuestbackMet de komst van Qualtrics is het maken, distribueren en rapporteren van vragenlijsten een stuk eenvoudiger geworden. Met Qualtrics is het bijvoorbeeld voor een docent mogelijk om zijn les(sen) te evalueren, en kan een opleiding bijvoorbeeld het afgelopen semester evalueren.  

 

 

De voordelen van Qualtrics

  • Van het aanmaken van een vragenlijst tot en met het delen van de resultaten is een gemakkelijk proces.
  • Docenten kunnen zelf vragenlijsten afnemen m.b.v. templates (zie hieronder) en vragen toevoegen zonder dat hier een schakel tussen zit.
  • Het is mogelijk om met collega’s samen te werken aan een vragenlijst.
  • Het is gemakkelijk om resultaten/rapportages te exporteren en te delen.
  • De drempel voor een student om een vragenlijst in te vullen kan worden verlaagd door: 
    1. de vragenlijst via Brightspace in te laten vullen.
    2. de vragenlijst via een QR-code in een PowerPoint in te laten vullen. 

 

  • Ondersteuning  

    Het gebruik van een nieuwe applicatie brengt in het begin logischerwijs vragen met zich mee. De HvA heeft de applicatie Qualtrics ingezet met het idee dat medewerkers en studenten hier zelf wegwijs in moeten worden met behulp van de online hulpmiddelen van Qualtrics. 

    Daarnaast biedt het team O&O van FBSV/FG (op aanvraag) op verschillende manieren ondersteuning bij het monitoren van studenttevredenheid via Qualtrics. De ondersteuning bestaat uit: 

    1. Advisering over de inhoud, planning en waarborging van de kwaliteit van vragenlijsten. 
    2. Uitleg over het gebruik van de applicatie Qualtrics. Zo heeft O&O ondersteunend materiaal ontwikkeld, zoals templates en (video)instructies. Daarnaast kun je trainingen volgen over het gebruik van Qualtrics.  
    3. Interpreteren van uitkomsten en meedenken over verbeteracties. 

    Het aanmaken van vragenlijsten in Qualtrics, de distributie en het exporteren van rapportages ligt vervolgens bij de opleidingen.  

Templates en instructiemateriaal 

Kwaliteitszorg heeft in samenwerking met Institutional Research vragenlijsten ontwikkeld die opleidingen kunnen gebruiken voor het afnemen van eigen evaluaties. Deze vragenlijsten (templates) kunnen zeer gemakkelijk worden geüpload in Qualtrics en daar eventueel worden aangevuld met extra vragen. Dat kan veel werk schelen. Download eerst het gewenste template door erop te klikken en lees daarna de instructie over het uploaden van templates in Qualtrics.

Templates 

Links naar instructiemateriaal 

Qualtrics support FBSV en FG 

Vragen m.b.t het gebruik van Qualtrics binnen FBSV en FG kunnen gesteld worden via: qualtrics.fg@hva.nl  

Training 

Informatie over de Qualtrics trainingen vind je in dit artikel. 

Qualtrics online support 

https://www.qualtrics.com/support/ 

Overige informatie 

  • Een instructie over het inloggen in Qualtrics tot en met het exporteren van een rapportage vind je in dit artikel. 
  • De semesterevaluaties zijn onderdeel van een grotere kwaliteitscylcus. Wil je daar meer over weten, lees dan dit artikel. 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijs – Onderzoek FG & FBSV 2024