De coronacrisis heeft tot gevolg dat het onderwijs momenteel volledig online aangeboden wordt. Dit is een behoorlijke uitdaging! Om docenten enigszins wegwijs te maken in de mogelijkheden en do’s & don’ts van online onderwijs, is team O&O 16 maart 2020 begonnen met het aanbieden van online trainingen. De onderwerpen van de trainingen proberen we zoveel mogelijk af te stemmen op de behoefte die op dat moment speelt. Van (bijna) alle trainingen zijn opnames gemaakt. De links naar de opnames vind je in het onderstaande overzicht.
N.B. Op de opnames zijn docenten op sommige momenten duidelijk herkenbaar in beeld, omdat ze op dat moment hun webcam aanzetten. In de chat zijn tevens de namen van docenten die vragen stellen, te zien. We hebben voordat de opname startte docenten hier voor gewaarschuwd. Verzoek is daarom echter de opnames niet verder buiten de HvA te verspreiden.
Aanbod 2020
Datum – link naar opname
16 maart 2020 – online interactie
24 maart 2020 – PowerPoint Recording
26 maart 2020 – Peerfeedback
30 maart 2020 – Interactive Documents – flitscollege
31 maart 2020 – Interactive Video – flitscollege
1 april 2020 – Studenten activeren tijdens een online les
17 april 2020 – Organiseren van je online Brigthspace Course
College tour 2020
Doel: studenten activeren in online onderwijs (zowel voor, tijdens als na de les), waarbij je optimaal gebruik maakt van leeractiviteiten in de Digitale Leeromgeving.
9 juli 2020 – Link naar opname
Doel: het maken van keuzes in cursusstructuur aan de hand van ervaringen van studenten en didactische principes.
Voorbereiding: neem een goed en minder goed voorbeeld van een (Brightspace) cursusstructuur binnen je opleiding mee.
6 juli 2020 – Link naar opname
Doel: het bewust maken van de veranderende rol die een docent heeft zodra het grootste gedeelte van het onderwijs online plaatsvindt.
7 juli 2020 – Link naar opname
Aanbod 2021
Doel: je kunt een inspirerende/passende asynchrone of synchrone leeractiviteit ontwerpen en toepassen in je onderwijs gebruikmakend van de tools in de DLO
Tools die aan bod gekomen zijn: Padlet (combi asynchroon en synchroon), Comprehension of Documents (asynchroon) en heel kort Awards in BS
Doel: je kunt een link naar een online les aanmaken in Brightspace en een activerende les verzorgen in MS Teams. Bekijk ook de powerpoint presentatie: klik hier. For slides in English, click here.
Vragen?
Mocht je vragen hebben naar aanleiding van de trainingen, mail ons of laat het hieronder weten in een reactie. Onze emailadressen zijn j.noordeloos@hva.nl (Joost, FBSV), c.j.laan@hva.nl (Kris, FG) of h.m.japenga@hva.nl (Meike, FG & FBSV).
Ha Lisette, De interface van het aanmaken van breakout rooms is onveranderd. Ik merk zelf dat ook hier geldt: oefening baart kunst. Maar het blijft een beetje behelpen.. Als je echt vaste groepen wilt maken, zou ik ze eerst allemaal in één vakje slepen en vervolgens herverdelen. Als je niet met vaste groepen werkt, verdeelt VC de groepen automatisch.
hallo, ik was benieuwd of de breakoutrooms in VC al wat gebruiksvriendelijker (studenten een kop koffie laten halen en dan rustige de indeling maken lukte mij niet) zijn. ik heb er nu 1x mee gewerkt, en het mislukte en vervolgens was ik mijn studenten kwijt (afgehaakt). Maar ik vind het wel een essentieel onderdeel van interactief lesgeven vooral voor groepen van 30 en meer. Als iemand tips heeft is dat natuurlijk ook welkom! groeten, lisette
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.