• Opnames online trainingen

Opnames online trainingen

De coronacrisis heeft tot gevolg dat het onderwijs momenteel volledig online aangeboden wordt. Dit is een behoorlijke uitdaging! Om docenten enigszins wegwijs te maken in de mogelijkheden en do’s & don’ts van online onderwijs, is team O&O 16 maart 2020 begonnen met het aanbieden van online trainingen. De onderwerpen van de trainingen proberen we zoveel mogelijk af te stemmen op de behoefte die op dat moment speelt. Van (bijna) alle trainingen zijn opnames gemaakt. De links naar de opnames vind je in het onderstaande overzicht.

N.B. Op de opnames zijn docenten op sommige momenten duidelijk herkenbaar in beeld, omdat ze op dat moment hun webcam aanzetten. In de chat zijn tevens de namen van docenten die vragen stellen, te zien. We hebben voordat de opname startte docenten hier voor gewaarschuwd. Verzoek is daarom echter de opnames niet verder buiten de HvA te verspreiden.

Aanbod 2020

Datum – link naar opname

16 maart 2020 – online interactie

24 maart 2020 – PowerPoint Recording

26 maart 2020 – Peerfeedback 

30 maart 2020 – Interactive Documents – flitscollege

31 maart 2020 – Interactive Video – flitscollege

1 april 2020 – Studenten activeren tijdens een online les

17 april 2020 – Organiseren van je online Brigthspace Course 

College tour 2020

  1. Herontwerp lessenreeks

    Doel:  studenten activeren in online onderwijs (zowel voor, tijdens als na de les), waarbij je optimaal gebruik maakt van leeractiviteiten in de Digitale Leeromgeving.

    9 juli 2020 – Link naar opname 

  2. Cursusstructuur in Brightspace

    Doel: het maken van keuzes in cursusstructuur aan de hand van ervaringen van studenten en didactische principes.

    Voorbereiding: neem een goed en minder goed voorbeeld van een (Brightspace) cursusstructuur binnen je opleiding mee.

    6 juli 2020 – Link naar opname

  3. Veranderende rol docent in online onderwijs

    Doel:  het bewust maken van de veranderende rol die een docent heeft zodra het grootste gedeelte van het onderwijs online plaatsvindt.

    7 juli 2020 – Link naar opname

Aanbod 2021

Doel: je kunt een inspirerende/passende asynchrone of synchrone leeractiviteit ontwerpen en toepassen in je onderwijs gebruikmakend van de tools in de DLO

Tools die aan bod gekomen zijn: Padlet (combi asynchroon en synchroon), Comprehension of Documents (asynchroon) en heel kort Awards in BS

Doel: je kunt een link naar een online les aanmaken in Brightspace en een activerende les verzorgen in MS Teams. Bekijk ook de powerpoint presentatie: klik hier. For slides in English, click here.

Vragen?

Mocht je vragen hebben naar aanleiding van de trainingen, mail ons of laat het hieronder weten in een reactie. Onze emailadressen zijn j.noordeloos@hva.nl (Joost, FBSV), c.j.laan@hva.nl (Kris, FG) of h.m.japenga@hva.nl (Meike, FG & FBSV).

  • la
    laanc

    2020-06-02 06:00:47

    Ha Lisette, De interface van het aanmaken van breakout rooms is onveranderd. Ik merk zelf dat ook hier geldt: oefening baart kunst. Maar het blijft een beetje behelpen.. Als je echt vaste groepen wilt maken, zou ik ze eerst allemaal in één vakje slepen en vervolgens herverdelen. Als je niet met vaste groepen werkt, verdeelt VC de groepen automatisch.

  • el
    elsil

    2020-05-29 13:36:11

    hallo, ik was benieuwd of de breakoutrooms in VC al wat gebruiksvriendelijker (studenten een kop koffie laten halen en dan rustige de indeling maken lukte mij niet) zijn. ik heb er nu 1x mee gewerkt, en het mislukte en vervolgens was ik mijn studenten kwijt (afgehaakt). Maar ik vind het wel een essentieel onderdeel van interactief lesgeven vooral voor groepen van 30 en meer. Als iemand tips heeft is dat natuurlijk ook welkom! groeten, lisette

  • Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijs – Onderzoek FG & FBSV 2024