Steeds meer onderwijs speelt zich online af. Het is niet vanzelfsprekend dat studenten zich online net zo kunnen verdiepen als tijdens fysieke contacturen.
Verdiepend leren is:
a) het kritisch kunnen nadenken over concepten;
b) het integreren van nieuwe concepten aan bestaande concepten;
c) het maken van nieuwe connecties tussen verschillende concepten.
Volgens Filius (2019) is peer feedback een werkvorm die, mits goed ontworpen, studenten verdiepend kan laten leren. Haar onderzoek wordt op deze pagina toegelicht, samen met het werk van Lectoraat Teaching, Learning & Technology van hogeschool Inholland.
Peer feedback kan als werkvorm worden toegepast in de les. Tijdens de werkvorm voorzien studenten elkaars werk van feedback.
Eerder onderzoek heeft aangetoond dat peer feedback een effectieve manier is om studenten inzicht te geven in hun leerproces (Filius, 2019). Dat maakt de werkvorm zeer geschikt als formatieve toepassing.
Peer feedback kan ook online worden ingezet. Bij de Hogeschool van Amsterdam kunnen we peer feedback toepassen middels Feedbackfruits Peer Feedback. Tijdens deze online werkvorm kan je studenten individueel peer feedback laten geven, binnen een groepje, of tussen groepjes.
Een aantal interessante conclusies uit Filius (2019):
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Je hebt nog geen lijsten, maak er eerst een aan.