• Keuzestress: Virtual Classroom, Teams Meeting of Teams Live Event?

De HvA beschikt momenteel over twee applicaties om online les in te geven: Bongo’s Virtual Classroom (VC) binnen Brightspace en MS Teams. Binnen MS Teams kan een keuze gemaakt worden om les te geven middels een reguliere Teams meeting of via een Teams Live Event. We kunnen ons voorstellen dat je het lastig vindt om hier een keuze tussen te maken. Welke tool is nu het handigst om in welk scenario te gebruiken? Laten we beginnen met de functionaliteiten te vergelijken. In onderstaand tabel zetten we ze op een rijtje.

  • Vergelijking VC en Teams meeting

    Voor lessen aan groepen van beperkte grootte zijn VC (<150) en Teams (<300) meeting het meest geschikt om je online les in te verzorgen. Als we de functionaliteiten van beide tools met elkaar vergelijken, zou onze voorkeur gaan naar Teams meeting. De functionaliteiten van die tool zijn uitgebreider en meer geavanceerd. Onze ervaring is tevens dat Teams meeting stabieler lijkt dan VC. Groot pluspunt van VC is de functie voor Breakout Rooms, maar ook deze functionaliteit zal spoedig worden uitgerold in Teams.

    We kunnen ons voorstellen dat je een overstap van VC naar Teams meeting overweegt. Ons inziens gelden hierbij een tweetal aandachtspunten:

    1. De meeste studenten zijn gewend aan onderwijs in VC. Mocht je de overstap willen maken naar Teams, maak dan duidelijke afspraken binnen de opleiding. Welk onderwijs in VC en welk onderwijs in Teams? Het moet voor studenten niet als willekeur voelen. Kies een geschikt moment om deze overstap te maken. Betrek studenten bij de keuzes die je maakt!
    2. De integratie van VC binnen Brightspace is optimaal. Dit geldt (nog) niet voor de integratie van Teams in Brightspace. Mocht je lessen in Teams gaan geven, spreek met collega’s en studenten een plek in Brightspace af waar de links naar de meetings geplaatst gaan worden. Bied studenten een duidelijk overzicht
      • Het is overigens mogelijk om één Teams meeting link te gebruiken voor een lessenserie. De link is namelijk voor een lange tijd bruikbaar. Jij en je studenten hoeven daarom eigenlijk maar één link te hebben voor alle lessen. Bijkomende voordelen zijn dat je chatoverzicht in Teams niet overspoeld wordt met losse sessies en dat de chat van de vorige keer ook nog zichtbaar is, zodat je daarop kan terugblikken.
  • Naar voorbeeld van SURF (2020), geraadpleegd op 24-9-2020 van: https://communities.surf.nl/artikel/keuzestress-webex-teams-of-zoom

Toegevoegde waarde Teams Live Event

Het is duidelijk dat Teams Live Event vooral toegevoegde waarde heeft met betrekking tot het aantal personen dat deel kan nemen aan de online les. Bij een overweging om Live Event in te zetten bij groepen kleiner dan 300 personen, is het belangrijk te beseffen dat de mate van interactie minimaal is. Studenten zijn niet zichtbaar en hoorbaar voor elkaar en voor de presenters. Het inzetten van interactieve quiztools (zoals Kahoot, Mentimeter, etc) gaat in Live Event ook moeizaam, gezien de vertraging van 20-30 seconden waarmee studenten informatie zien of horen.

De mate waarin je als presenter en moderator de Q&A kunt beheersen, is een groot voordeel van Live Event. Je raakt als docent snel het overzicht kwijt, als een grote groep studenten massaal de chat gaat bestoken met vragen. In een Live Event Q&A is het mogelijk om vragen af te wijzen, individueel te beantwoorden of zichtbaar te maken voor de hele groep. Onze tip zou zijn om de les met minimaal twee personen te geven, zodat één persoon zich kan ontfermen over de Q&A en zo de rol van chatmoderator op zich neemt. Het zou mooi zijn als deze persoon ook de regie en techniek kan doen. Wellicht is dit een mooie rol voor student-assistenten!

Een ander voordeel van Live Event is dat in de opname geen (gezichten van) deelnemers worden getoond. De opname is dus eenvoudig te hergebruiken en bij hergebruik voor kleinere groepen in te zetten.

Bekijk hier instructies voor Live Events.

 

Ondersteuning / vragen

Mocht je technische vragen hebben met betrekking tot één van deze tools, benader de ICTS servicedesk op telefoonnummer 020 595 1402. Mocht je didactische vragen hebben, benader Kris Laan (FG) of Joost Noordeloos (FBSV). Mocht je vragen hebben omtrent privacy en AVG, benader Ellis Hensen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijs – Onderzoek FG & FBSV 2021