• MS TEAMS: nieuwe presenteer mogelijkheden

explanation

MS Teams heeft nieuwe presenteer mogelijkheden. Als docent kan je nu voor je powerpoint in beeld komen te staan. Nieuwsgierig naar de functionaliteit? Bekijk deze video en lees onze tips & tricks!

De nieuwe functionaliteit heeft verschillende opties, zo kan je:

  1. Inhoud (bijv. presentatie) delen en zelf in de achtergrond staan.
    • Nadeel hiervan is dat als je een presentatie hebt met tekst, de tekst kan wegvallen door je hoofd.
  2. Inhoud (bijv. presentatie) delen en er zelf naast staan (twee schermen naast elkaar)
    • Voordeel is dat tekst niet wegvalt.
  3. Inhoud delen (bijv presentatie) en zelf als reporter op de voorgrond staan
    • Voordeel is dat tekst niet wegvalt.

Belangrijk om te weten is dat wat jij en wat de studenten zien niet hetzelfde is. Jij ziet alleen de gedeelde inhoud, de studenten zien de gedeelde inhoud en jouw gezicht. Houd dit dus goed in je achterhoofd!

Een tip is om dit altijd uit te proberen met een collega of een klein groepje studenten. Vraag studenten ook wat zij vinden van deze nieuwe functie. Het kan namelijk goed dat sommige studenten juist afgeleid worden.

Wetenschappelijke theorie

Zoals je hierboven hebt gelezen, kan het dus zijn dat studenten afgeleid worden van jouw hoofd in de presentatie. In de literatuur heet dit een ”Talking Head”. Onderzoek laat zien dat een ”Talking Head” de cognitieve belasting onnodig kan verhogen (Díaz, Ramírez, Hernández-Leo, 2015).

Echter, benoemd de Social Agency theory juist dat een ”Talking Head” sociale aanwezigheid vergroot. Studenten hebben volgens deze theorie het idee dat de docent hen persoonlijk lesgeeft, wat tot diepere cognitieve verwerking leidt en uiteindelijk tot betere leerresultaten (Clark & Myer, 2012).

Uit recent onderzoek van Ng en Przybyłek (2021) bleek dat er teveel verschil bestaat tussen individuen om hier een conclusie aan te verbinden. Wel werd er een sterk effect gevonden met betrekking tot de aanwezigheid van de instructeur. Deelnemers die de instructeur zagen, rapporteerden positieve affectieve reacties.

Er zijn dus geen harde conclusies te halen uit alle wetenschappelijke literatuur. Daarom is het onze tip om vooral uit te proberen of dit voor jou en jouw studenten werkt. Mocht het geen succes zijn, kies er dan voor om op de ”oude” manier online les te geven.

 

Tips & Tricks

  • Gebruik deze modus bij het maken van een kennisclip & een online te volgen course (verhoogt social presence!).
  • Laat studenten deze modus ook gebruiken bij het geven van presentaties of voor het opnemen van een video.
  • Probeer dit altijd met docenten en studenten uit.

uitleg

Video

Bekijk de video (+/- 4 min.) hieronder om de Presenter modus te verkennen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijs – Onderzoek FG & FBSV 2024