• Digitaal prikbord in de les: Padlet

Een digitaal prikbord

Vanwege de huidige omstandigheden (iets met een virus) heeft de HvA besloten om Padlet tijdelijk aan te schaffen. Daarom kunnen we gedurende dit studiejaar zonder beperkingen gebruikmaken van Padlet.

Disclaimer: Padlet in de huidige vorm (onbeperkt aantal borden, inloggen met HvA-account) is beschikbaar tot het einde van dit studiejaar.

Je herkent het vast wel: je hebt een leuke werkvorm bedacht waarvoor je post-its nodig hebt, maar je bent de post-its vergeten mee te nemen naar de les. Een digitaal prikbord kan dan uitkomst bieden: maak gebruik van een Padlet. Als docent zet je een leeg prikbord klaar. Studenten kunnen dan de input via hun telefoon/tablet/laptop als digitale post-its op het prikbord ‘plakken’. Deze digitale post-it kan van alles zijn: foto, bestand, voicerecording, tekeningen etc. Iedereen kan op het grote scherm of via een eigen device meekijken naar wat de opbrengst is van de hele klas.

uitleg

  • Om gebruik te maken van een Padlet, ga je naar hva.padlet.org en log je via Microsoft in met je HvA-account. Zodra je bent ingelogd, kom je op jouw persoonlijke pagina terecht. Hier kun je de Padlets vinden die je eerder hebt gemaakt, die met jou zijn gedeeld of waaraan je deelneemt/hebt genomen. Om een nieuwe Padlet te maken, klik je op ‘maak een Padlet’. Vervolgens kun je kiezen uit verschillende templates (zie hiernaast) die vervolgens weer naar eigen smaak aan te passen zijn. Als je tijdens de les bijvoorbeeld input van verschillende groepen wilt verzamelen op meerdere casussen, is het template ‘Kolom’ geschikt. Hiermee kun je de input verdelen over verschillende kolommen, voor iedere casus één kolom.

  • Printscreen Padlet

  • Printscreen Padlet (2)

  • Nadat je je keuze voor een template hebt gemaakt, kom je direct bij je nieuwe Padlet terecht. Aan de rechterkant van het scherm kun je direct de lay-out naar eigen voorkeur aanpassen . Geef je Padlet een herkenbare titel en ondertitel, wijzig eventueel de achtergrond, het lettertype en de kleur van de berichten en zo nodig nog enkele instellingen, bijvoorbeeld of men mag reageren op bijdragen of bijdragen mag beoordelen. Klik vervolgens op ‘Volgende’ en bewerk direct de privacy-instellingen door bovenin op ‘Delen’ te klikken.

    Disclaimer 2: Het ‘Organisatiebreed’ delen betekent dat iedereen van de HvA jouw Padlet ziet in het overzicht van ‘gedeelde’ Padlets. Wees je hier bewust van!

    Klik op ‘Privacy wijzigen’. De privacy-instelling ‘Geheim’ is aan te raden (zie afbeelding), zodat alleen mensen met een link of de QR-code toegang hebben tot de Padlet. Kies ‘Wachtwoord’ als je een extra beveiliging wilt toevoegen. Onder het kopje ‘Delen’ vind je de link en QR-code vinden (zie hiernaast). Als je de resultaten na afloop van de les wilt delen met je studenten, kun je hier ook verschillende opties kiezen om de Padlet te exporteren.

toepassing

Link naar een instructievideo (5 minuten) over het inloggen, aanmaken, toepassen en delen van een Padlet.

Padlet kun je op verschillende manieren en momenten inzetten. Zowel voor, tijdens als na de les kan het van toegevoegde waarde zijn.

  • Voorafgaand aan de les kunnen studenten hun vragen verzamelen op een padlet.
  • Tijdens de les kan een padlet ook goed van pas komen bij een werkvorm als ‘de carrousel’. In iedere hoek van het lokaal (of van een PowerPoint-dia) hangt een prikkelende stellling. In groepjes bedenken studenten voor- en tegenargumenten welke ze invoeren op de padlet. Na een aantal minuten draaien de groepjes door en vullen ze de input van de andere groepjes aan, totdat alle groepjes langs alle stellingen zijn geweest. De opbrengst wordt verzameld op de padlet zodat iedereen kan meekijken.
  • Na afloop van de les kun je de padlet delen met studenten.

Zo zijn er nog legio opties om een padlet in te zetten in het onderwijs.

Toepassing door student

Ook studenten kunnen padlets aanmaken. Zij kunnen padlet toepassen om

  • grote hoeveelheden informatie te categoriseren,
  • relaties te leggen tussen onderwerpen (zoals bij mindmaps),
  • en om samen met medestudenten te brainstormen!

Let op! De disclaimers op deze pagina geven een aantal aandachtspunten weer.

Heb je ervaring met het gebruik van padlet en tips voor je collega’s? Laat het weten in een reactie!

  • no
    noojx

    2020-04-14 13:51:03

    Mooie toepassing, Lisette!

  • el
    elsil

    2020-04-14 13:31:19

    Ik heb deze vorige week gebruikt met een groep van 6 minor studenten die ik nog niet zo goed kende (en zij elkaar ook nog niet). Zij waren nu ongeveer 4 weken op hun stageplek en ik was benieuwd naar hun ervaringen. Via padlet konden ze anoniem eea opschrijven en aan de hand daarvan heb ik het gevoel gehad dat de tongen wat losser waren iig. Soms moeilijk om ze zo online aan de praat te krijgen. Zo aan het begin van de les vond ik het een perfecte tool. Leuk dat Joost die bij ons in een teamvergadering liet zien. groeten, Lisette

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijs – Onderzoek FG & FBSV 2021