• Digitaal prikbord in de les: Padlet

Een digitaal prikbord

Je herkent het vast wel: je hebt een leuke werkvorm bedacht waarvoor je post-its nodig hebt, maar je bent de post-its vergeten mee te nemen naar de les. Een digitaal prikbord kan dan uitkomst bieden: maak gebruik van een Padlet. Als docent zet je een leeg prikbord klaar. Studenten kunnen dan de input via hun telefoon/tablet/laptop als digitale post-its op het prikbord ‘plakken’. Deze digitale post-it kan van alles zijn: foto, bestand, voicerecording, tekeningen etc. Iedereen kan op het grote scherm of via een eigen device meekijken naar wat de opbrengst is van de hele klas.

uitleg

  • Om gebruik te maken van een padlet, ga je naar padlet.com en log je in met je account. Je kunt dit doen met een bestaande privé account (Google, Facebook of Microsoft) of je kunt een account aanmaken met een nieuw gebruikersnaam en wachtwoord. Zodra je bent ingelogd, kom je op jouw persoonlijke pagina terecht. Hier kun je de padlets vinden die je eerder hebt gemaakt, die met jou zijn gedeeld of waaraan je deelneemt/hebt genomen. Om een nieuwe padlet te maken, klik je op ‘maak een schermafbeelding’. Vervolgens kun je kiezen uit verschillende templates (zie hiernaast) die vervolgens weer naar eigen smaak aan te passen zijn. Als je tijdens de les bijvoorbeeld input van verschillende groepen wilt verzamelen op meerdere casussen, is het template ‘Schap’ geschikt. Hiermee kun je de input verdelen over verschillende kolommen, voor iedere casus één kolom.

  • Printscreen Padlet (1)

  • Printscreen Padlet (2)

  • Nadat je je keuze voor een template hebt gemaakt, kom je direct bij je nieuwe padlet terecht. Aan de rechterkant van het scherm kun je direct de lay-out naar eigen voorkeur aanpassen . Geef je padlet een herkenbare titel en ondertitel, wijzig eventueel de achtergrond, het letterype en de kleur van de berichten en zo nodig nog enkele instellingen. Door op ‘volgende’ te klikken kom je in het scherm om de privacy instellingen van je padlet te wijzigen. De privacy instelling ‘geheim’ is aan te raden, zodat alleen mensen met een link of de QR-code toegang hebben tot de padlet. Door op ‘volgende’ te klikken, vervolgens op ‘start posting’ en daarna rechtsboven op ‘delen’, kun je onder de tab ‘deel/exporteer/embed’ de link en QR-code vinden (zie hiernaast). Als je de resultaten na afloop van de les wilt delen met je studenten, kun je hier ook verschillende opties kiezen om de padlet te exporteren.

toepassing

Padlet kun je op verschillende manieren en momenten inzetten. Zowel voor, tijdens als na de les kan het van toegevoegde waarde zijn. Voorafgaand aan de les kun je vragen die studenten m.b.t. verschillenden onderwerpen hebben, verzamelen op een padlet. Een padlet kan tijdens de les ook goed van pas komen bij een werkvorm als ‘de carrousel’. In iedere hoek van het lokaal hangt een prikkelende stellling. In groepjes bedenken studenten voor- en tegenargumenten welke ze invoeren op de padlet. Na een aantal minuten draaien de groepjes door en vullen ze de input van de andere groepjes aan, totdat alle groepjes langs alle stellingen zijn geweest. De opbrengst wordt verzameld op de padlet zodat iedereen kan meekijken. Na afloop van de les kun je de padlet delen met studenten. Zo zijn er nog legio opties om een padlet in te zetten in het onderwijs.

Let op! Het is een gratis versie. Je zult onherroepelijk tegen beperkingen aanlopen. Zo kun je maximaal drie padlets tegelijkertijd in gebruik nemen. Zodra je vervolgens een padlet verwijdert, kun je weer een nieuwe toevoegen. Pas ook op met persoonsgegevens. Voorkom dat studenten persoonlijke informatie delen via een padlet. Ongepaste input van studenten kun je met een paar muisklikken van de padlet verwijderen.

Heb je ervaring met het gebruik van padlet en tips voor je collega’s? Laat het weten in een reactie!

  • no
    noojx

    2020-04-14 13:51:03

    Mooie toepassing, Lisette!

  • el
    elsil

    2020-04-14 13:31:19

    Ik heb deze vorige week gebruikt met een groep van 6 minor studenten die ik nog niet zo goed kende (en zij elkaar ook nog niet). Zij waren nu ongeveer 4 weken op hun stageplek en ik was benieuwd naar hun ervaringen. Via padlet konden ze anoniem eea opschrijven en aan de hand daarvan heb ik het gevoel gehad dat de tongen wat losser waren iig. Soms moeilijk om ze zo online aan de praat te krijgen. Zo aan het begin van de les vond ik het een perfecte tool. Leuk dat Joost die bij ons in een teamvergadering liet zien. groeten, Lisette

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijs – Onderzoek FG & FBSV 2020