• Tips & tricks voor Brightspace & vanuit de Crisismonitor

20 Tips & tricks voor Brightspace

  1. Personaliseer je cursus met een vakspecifieke vakafbeelding
  2. Gebruik Announcements om studenten op de hoogte te houden van (nieuwe) activiteiten in Brightspace.
  3. Gebruik ‘replace strings’ in je announcements om de boodschap te personaliseren, bijvoorbeeld {firstname} nu staat de naam van de student in de announcement.
  4. Wees duidelijk waar studenten vragen kunnen stellen/antwoorden kunnen vinden, vooral met extra communicatiemiddelen als discussie forums en FAQ.
  5. Begin met kiezen voor een module indeling, in weken, op onderwerp, op werkvorm, etc.
  6. Geef bij elke activiteit en/of bestand een korte beschrijving op zodat je studenten een beter overzicht krijgen van hun werk.
  7. Zorg ervoor dat cursusinformatie op Brightspace overeenkomt met de studiehandleiding en de studiegids, of verwijs (hyperlink) ernaar.
  8. Stel startdata in voor materiaal of modules die niet direct relevant zijn, zodat het op een later tijdstip verschijnt. Zo laat je studenten niet verdrinken in informatie.
  9. Plaats opdrachten (waar mogelijk) vroeg in Brightspace, zodat studenten de deadlines alvast in hun agenda zien
  10. Beloon activiteit van je studenten door ze te waarderen met een positieve Announcement, of een Award, als ze (bijvoorbeeld) aan een discussie hebben bijgedragen.
  11. Ga langs bij je collega’s die al ervaring hebben met Brightspace en stel je vragen bij de experts binnen de faculteit (Team ICTO: Joost Noordeloos, Kris Laan, Meike Japenga en Christel Haasnoot)
  12. Geef aanwijzingen en tips hoe een student zijn studieresultaat kan verbeteren (bij een fout antwoord op een quizvraag aangeven waar het juiste antwoord in de course kan worden gevonden met een Quicklink)
  13. Spellingcheck gedaan? Doe ook de ingebouwde accessibility check.
  14. Gebruik quicklinks in je feedback en announcements om studenten naar bepaalde activiteiten of materialen te verwijzen.
  15. Verwijs je studenten vooral naar de mobiele website: dlo.mijnhva.nl; deze is nog gebruiksvriendelijker en completer dan de Pulse app!
  16. Gebruik de publicatiestatus (‘Draft’ & ‘Published’) voor componenten die nog wel/niet zichtbaar mogen zijn. Vergeet de status niet (terug) te wijzigen!
  17. Voorzie de belangrijkste content onderdelen van een start-, een due- en een einddatum, zodat studenten in course schedule een overzicht zien van wat ze te wachten staat.
  18. Maak gebruik van formatieve tussentijdse toetsen, om de kennis van studenten te activeren
  19. Wees je bewust van het verschil tussen inleverdatum en einddatum. Studenten kunnen na de inleverdatum nog opdrachten inleveren, na de einddatum niet meer
  20. Benut Brightspace als een kans om je onderwijs opnieuw in te richten en na te denken over de toepassen van nieuwe onderwijsondersteunende functionaliteiten.

In de Lecturer Course op Brightspace vind je instructies over het gebruik van de digitale leeromgeving.

  • Crisismonitor

    Ten tijde van de Coronacrisis heeft het programma The Work Lab i.s.m. de afdeling IR meerdere malen een crisismonitor uitgezet onder HvA medewerkers. In dit stuk staan een aantal tips en & tricks voor het onderwijs, onderzoek en samenwerken ten tijde van de Coronacrisis, maar ook voor de periode daarna. De tips en tricks komen voort uit de resultaten van de crisismonitor FG editie najaar 2020.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijs – Onderzoek FG & FBSV 2024