• Cursus ‘Re-invent your blend’

uitleg

Blended learing, je kunt er bijna niet meer omheen in het onderwijs. We hebben tijdens de coronacrisis ontdekt dat het combineren van online leeractiviteiten in Brightspace met bijpassende werkvormen in de les het leereffect kunnen versterken. Het is niet voor niets dat de HvA blended learning als een belangrijk speerpunt in het Instellingsplan 2021-2026 heeft opgenomen.  In aansluiting hierop heeft Team O&O FG en FBSV daarom een gloednieuwe cursus blended learning ontwikkeld: Re-invent your blend!

Re-invent your blend, oftewel: herontdek de blend van je vak. In onze blended cursus ga je samen met je collega’s aan de slag met het maken van een doordacht herontwerp. De cursus bestaat uit vier begeleide bijeenkomsten van +/- 2 uur. Inclusief voorbereidende activiteiten neemt dit in totaal ongeveer 12 uur in beslag. Je kunt via deze course selector ook alvast een kijkje nemen de opzet van de cursus en in de eerste module (thema ‘Leren’) van onze Brightspace pagina.

 

 

toepassing

  • Tijdens de Blended Learning week zijn er verschillende (online) workshops en lezingen gegeven rondom het thema Blended Learning. Vanuit de faculteiten Gezondheid en Bewegen, Sport en Voeding hebben wij (het ICTO Team) een voorproefje gegeven van de Blended Learning cursus Re-Invent your Blend. Lees hieronder meer over de workshop en de ervaringen!

    Opzet Workshop

    Allereerst hebben we in de workshop kort stilgestaan bij het concept Blended Learning. In zekere zin zijn we de afgelopen jaren al vaak in aanraking gekomen met Blended Learning en de toepassingen daarvan. Echter, moeten we dit niet verwarren met de afgelopen anderhalf jaar waarin we rigoureus over zijn gegaan op emergency remote teaching.

    Nu gaat het erom dat we een goed doordacht herontwerp maken van de lessen. Wanneer komen we fysiek bij elkaar, wat doen we dan en wanneer kan een activiteit beter online worden vormgegeven?

    Om deze vragen te beantwoorden, zijn we ingegaan op de ABC methodiek die ontwikkeld is voor het herontwerpen van een blended learning vak. En vervolgens zijn we aan de slag gegaan met het actief herontwerpen van het vak.

    Aan de slag!

    De tafels lagen vol met post-its, stickers, pennen en vellen papier. Vervolgens was het de bedoeling dat je je lessen opnieuw zou gaan inrichten aan de hand van (leer)activiteiten . Hierbij kon je kiezen uit de volgende (leer)activiteiten:

    • Samenwerken
    • Discussies
    • Onderzoeken
    • Oefenen
    • Produceren
    • Opdoen van nieuwe kennis

    Vervolgens zijn we dieper ingegaan op de leeractiviteiten; wanneer gebruiken we fysieke/online leeractiviteiten, wat is de meerwaarde hiervan? Dit zorgde voor veel discussie onderling en leidde in een korte periode al tot een herontwerp van verschillende activiteiten.

    Ervaringen

    De ervaringen van docenten waren erg enthousiast! Door actief aan de slag te gaan én in discussie te gaan met collega’s ontstaat er een goed doordacht herontwerp. Ook kwamen docenten in aanraking met verschillende online leeractiviteiten waar ze nog eerder niet aan gedacht hadden.

    Al met al was het een leuke kick-off van de Re-invent your Blend workshops. Met dit enthousiasme zijn we ervan overtuigd dat we iedereen kunnen ondersteunen om een goed doordacht Blended (her)ontwerp te maken!

     

    Interesse?

    We kunnen ons voorstellen dat je interesse nu gewekt is! Heb je vragen of wil je je met een groep collega’s aanmelden voor de cursus? Mail hiervoor naar c.haasnoot@hva.nl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijs – Onderzoek FG & FBSV 2024